Bent u een (ex)cursist, en vindt u het leuk om op deze pagina iets te vertellen over de cursus(sen) kunstgeschiedenis die u bij mij gevolgd hebt, dan kan dat. Graag zelfs.
Maar allereerst een paar ervaringen vastgelegd op film. Klik op de naam van de cursist, en het filmpje verschijnt:
De ervaring van Gemma Uiterwijk Winkel
Van Fleur Heinsbroek
Van Mia van Beers
Van Wim Vellekoop
Hier volgt een schriftelijke “Ervaring” van An van ’t Oosten
“In een ver verleden volgde ik lessen kunstgeschiedenis, als onderdeel voor het juweliersexamen. In sneltreinvaart schoten wij van de Grieken en Romeinen, via Gotiek, Barok en Renaissance in de 20e eeuw. De nadruk lag op stijl en versieringstechnieken. Heel summier, maar genoeg om interesse en liefde bij mij te wekken. Later, als ik méér tijd had dan zou ik…
In 2012 vond ik op internet de website van Anne Marie Boorsma. Ik gaf me op voor de cursus Surrealisme en Magisch Realisme (1920 – 1940). Daarna volgde ik Expressionisme (1905 – 1945), Moderne Beeldhouwkunst (1880 – 1980), de Verdiepingscursus 1913, het laatste gouden jaar van de twintigste eeuw, en momenteel Spaanse Kunst (1800-2000).
Ik beleef veel plezier aan de hoorcolleges! Allereerst; Anne Marie organiseert perfect. De cursussen hebben een heldere opbouw. Anne Marie creëert een ontspannen sfeer, brengt het materiaal lichtvoetig, doorspekt haar tekst met anekdotes over de hoed en de rand, leest dagboek- of brieffragmenten voor, roept een tijdsbeeld op door een filmtitel of muziek te noemen en/of namen van tijdgenoten. Daardoor krijg je als cursist méér inzicht in het kunstwerk dat zij bespreekt.
Daarnaast geeft Anne Marie tips over boeken, toneelvoorstellingen, tentoonstellingen, film en documentaires die een link hebben met de betreffende cursus en is altijd bereid nóg meer info te geven.
Tot slot, maar niet onbelangrijk, Anne Marie heeft een plezierige vertelstem die, zonder microfoon, prima is te verstaan. De tijd vliegt om. Telkens als ik Anne Marie hoor zeggen: ‘Dit is het laatste werk dat ik vandaag bespreek,’ denk ik: ‘Nu al?’”
An van ‘t Oosten
Hier volgt een mail van Ad Koekman, datum: 5 juni 2014
Beste Anne Marie,
Wij zijn gisteren teruggekomen uit Wenen, na vijf dagen genieten van alles wat Wenen te bieden heeft.
Toen ik 2 jaar geleden meer tijd kreeg en bij jou begonnen ben met het volgen van je lessen kunstgeschiedenis had dat voor mij vooral als doel een beter overzicht te krijgen van en meer inzicht te krijgen in de verschillende kunststromingen.
Mijn eerste cursus betrof het surrealisme vervolgens het expressionisme, daarna moderne beeldhouwkunst en vorig jaar Wenen Centraal 1860 – 1940 met de daarbij behorende verdiepingscursus 1913 het laatste gouden jaar van de twintigste eeuw (boek Florian Illies) en dit jaar Spaanse Kunst 1800 – 2000 om straks 2014 te eindigen met de Engelse kunst 1800 – 2000.
Wat heb ik in Wenen mijn hart kunnen ophalen aan de werken van Klimt, Schiele, Gerstl, enz. en aan de architectuur van Otto Wagner, Adolf Loos en Olbrich.
Dankzij jouw cursus over Wenen en de daarbij aansluitende verdiepingscursus had ik kennis van het ontstaan van de Wiener Sezession als reactie op het historisme en van veel andere feiten, waardoor je met heel andere ogen naar kunst en architectuur gaat kijken en er daardoor ook meer van geniet.
Als muziekliefhebber heeft jouw cursus ook een toegevoegde waarde. Alma Mahler, die de muze van Kokoschka bleek, schreef een mooie liederencyclus en de componist Arnold Schönberg bleek te schilderen en had les van Richard Gerstl. Ook in het privéleven van de componist en schilder had dit zo zijn uitwerkingen, vooral ook in negatieve zin…
Ook dit alles is te zien in musea als bij voorbeeld het Leopold- en Albertinamuseum.
Mede dankzij de kennis van zaken die ik via jouw cursus heb opgedaan, hadden wij een zeer mooie dagen in Wenen.
Tot morgen in Branoul.
Met dank en groet,
Ad
Hier volgt een mail van Ylonda Nanlohy van 7 december 2015
Hier volgt een dankwoord van Corinne van Bevelander, uitgesproken op de laatste les van de cursus over kunstenaressen.
Voorburg, 28 maart 2017
Beste Anne Marie,
Jij komt bijna altijd tijd tekort, en nu maak ik het nog erger. Maar we konden deze les niet voorbij laten gaan zonder even stil te staan bij jouw 25-jarig jubileum. Wij, alle deelnemers aan jouw lessen in De Groene Loper, bedanken jou hartelijk voor de boeiende lessen en ook voor de lezingen die je ons gaat aanbieden. Een fantastisch cadeau van jou voor ons, jouw cursisten. Ik heb de eer te spreken namens de hele groep.
Deze afgelopen cursus heb je ons verteld over kunstenaressen. Deftige, surrealistische, modernistische, traditionele, adellijke en arme en excentrieke vrouwen. Misschien niet allemaal naar ieders smaak, maar over het algemeen sterke, bijzondere en kunstzinnige vrouwen, vaak met hun eigen tragiek.
Je hebt ons meegenomen naar Amsterdam (de Joffers o.a.), naar Worpswede (de kunstenaarskolonie waar ook Paula Modersohn werkte), en ook in Duitsland Käte Kollwitz, Parijs (o.a. Berthe Morisot en Camille Claudel), de V.S. (Alice Neel,Georgia O’Keeffe, Annie Leibovitz b.v.), Mexico (Frieda Kahlo) – eigenlijk over de westerse wereld, met wat je zou kunen noemen wereldartiesten zoals Niki de Saint Phalle en Marina Abramovic.
Je legde daarbij verbanden tussen schilderijen en beelden van diverse verschillende kunstenaars, en tussen de stromingen in de kunst en soms ook de filosofie en de psychologie. Het was een fantastische cursus.
Anne Marie, volgens ons ben jij zelf ook een sterke vrouw, die als zelfstandig ondernemer de kunst aan de man en de vrouw brengt. Je doet dat op een ontspannen en geduldige en vaak ook humoristische manier.
Hiervoor bedanken we je niet alleen met woorden, maar ook met een bloemetje, een kaart en een envelop. Het bijbehorende cadeautje moet je zelf maar kopen. Anne Marie, nogmaals hartelijk bedankt en van harte gefeliciteerd met je 25-jarig jubileum en we wensen je veel succes met je lezingen, excursies en toekomstige cursussen.
Hier volgt een stukje dat Arnold Kreisler schreef voor de bewonersvereniging De Gaarden.
“IETS ZEGGEN, HOPEN, GELOVEN EN KUNSTZINNIGHEID”
Soms zeg ik iets maar denk iets anders.
Soms hoop ik iets maar verwacht weinig.
Soms geloof ik iets maar twijfel tegelijk.
Mijn vader zei dat twijfelen goed is – als beginnend nadenken over iets dat wellicht niet klopt of onvoldoende acceptabel is. Al teveel mensen gedragen zich soms als gelovige makke schapen die anderen nalopen. Besef, dat het twijfelen je eigen besluit is. Het behoeft geen uitleg. Ga snel iets anders zinnigers doen er is zoveel meer te ontdekken.
Deze wijsheid heb ik nooit vergeten maar wel toegepast.
Als 78-jarige volg ik nu al drie jaar de kunstgeschiedeniscursussen van drs. Anne Marie Boorsma, een medebewoner van de Kersengaarde. Mijn museumpas zorgt voor de verdere verdieping. Het is een geweldige ervaring om te leren kijken naar kunst en om kunstenaars te leren waarderen. Er is namelijk zoveel moois op een indrukwekkende wijze te zien.
Van harte beveel ik het u allen aan. Er zijn geen examens en een gratis proefles in het Amco-theater in Voorburg is mogelijk. Kijk ook eens op haar website annemarieboorsma.nl voor verdere informatie!
Kunst is belangrijk. Het verbindt mensen en is dus een altijd zinnige tijdsbesteding.
Arnold Kreisler, Appelgaarde 11
Hier volgt een recensie van Marie Abeleven:
21 december 2018
Illustraties op deze pagina, van boven naar beneden: 1. Salvador Dali, Leda Atomica, 1949, olieverf op doek, 61,1 x 45,3 cm Figueras, Fundación Gala-Salvador Dali, 2.Voorstelling Groot en Klein, regie Aus Greidanus sr. Toneelgroep de Appel 1993 Sacha Bulthuis foto Pan Sok. Voor deze rol ontving Sacha Bulthuis haar tweede Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol van het seizoen, 3. Gustav Klimt, De Kus, 1907/1908 olie op linnen, 180×180 cm, Wenen, Österreichische Galerie, 4. Oskar Kokoschka, De wervelwind (O. Kokoschka en Alma Mahler) 1914, olieverf op doek 181×221 cm, Basel, Kunstmuseum Öffentliche Kunstsammlung, 5. Egon Schiele, Zelfportret met zwarte aarden pot, 1911, olie op hout, 27,5 x 34 cm. Historisches Museum der Stadt Wien, Kees van Dongen, Portret van Dolly, 1909 (detail), olie op doek, 55 x 46 cm Gemeentemuseum Den Haag. Rene Magritte, Charlotte Salomon, Meret Oppenbeim, (meer info volgt.) William Morris